Sunday, 19 March 2017

CARA MELEMPAR DAN MENANGKAP

CARA MELEMPAR BOLA

 Tujuan teknik melempar, iaitu melempar bola ke rakan atau satu tim dalam bermain. Ada beberapa macam lemparan.
1.melempar bola rendah.
2.melempar bola lurus.
3.melempar bola tinggi.
CARA MELEMPAR RENDAH
   •Berdiri menghadap ke arah sasaran, tangan memegang bola, pandangan ke arah
     sasaran
   •Gerakkan bersamaan dengan langkah kaki ke depan
   •Badan membungkuk tangan ke bawah belakang lurus, lemparan bola ke depan
    menyusur tanah

CARA MELEMPAR BOLA LURUS 
•Persiapan berdiri menghadap arah sasaran lempar; kedua kaki dibuka selebar bahu
•Posisi badan sedikit tegak
•Pandangan diarahkan pada sasaran

CARA MELEMPAR BOLA TINGGI 

•Tangan kanan memegang bola dan tangan kiri mendukungnya
•Gerakkan bersamaan dengan langkah kaki kiri ke depan, lentingkan badan ke belakang
tanganlempar diluruskan ke belakang bawah lurus bola diarahkan ke sasaran

cara Menangkap bolA


Tujuan teknik menangkap bola, iaitu menangkap bola dari rakan atau satu team
Ada beberapa macam menangkap bola, iaitu:
1.menangkap bola rendah
2.menangkap bola lurus
3.menangkap bola tinggi

Cara menangkap bola rendah

1.menghadap ke arah datangnya bola kedua kaki sedikit dirapatkan
2.badan dibungkukkan ke depan
3.kedua telapak tangan menghadap ke bola membentuk mangkuk

Cara menangkap bola lurus

1.menghadap ke arah bola datang kedua kaki dibuka selebar bahu dan lutut agak ditekuk
2.kedudukan badan agak condong ke depan kedua-dua tangan dicondong dan terus ke depan
3.kedua telapak tangan menghadap ke arah bola membentuk mangkuk
4.gerakan diarahkan pada bola yang datang
5.usahakan masuk di antara dua tapak tangan tutup dengan jari-jari dan tarik ke arah dada untuk meredam kelajuan bola.

Cara menangkap bola tinggi

1.Pandangan haru menghadap kea rah datangnya bola.
2.Pandangan diarahkan ke bola, sampai bola masuk ke dalam glove atau ditangkap. 
  Hal ini untuk menjaga agar sepaknya terlepas dapat segera dikuasai lagi.
3.Pada waktu menangkap bola, berat badan berada di kaki belakang.


No comments:

Post a Comment